måndag 7 januari 2013

Faktainlägg: Falska OPI

Jag älskar att handla på Ebay och gör säkert detta minst en gång i månaden och jag tycker att det är en fantastisk plats för oss nagellackstokiga i Sverige som inte kan köpa många av märkena i fysiska butiker. Men risken med att handla på Ebay och liknande webbsidor är att du kan råka ut för piratkopior och ja, det händer faktiskt även med nagellack.

I början av mitt nagellacksintresse tyckte jag att jag hittade en kanonbra deal på Ebay med ett gäng OPI-lack som jag självklart klickade hem och det tog mig i ärlighetens namn ett tag innan jag insåg att de inte var äkta OPI. Idag har jag lärt mig lite mer om hur man kritiskt ska granska de OPI-lack som ligger ute på till exempel Ebay eller Tradera för att undvika att få hem falska nagellack. Det är det jag skulle vilja dela med mig med er idag + hur du kan se att ett OPI-lack är en piratkopia. Detta blir även starten för mitt första tema här på bloggen, nämligen falska OPI.

Vi börjar med att gå igenom vad man bör tänka på när man handlar OPI på Ebay.

När du letar efter lacket du vill ha

  • Googla lacket först, är det ett lack som är svårt att få tag på? Ofta benämns detta som HTF (hard to find) eller VHTF (very hard to find). Om lacket är HTF eller VHTF bör priset vara högre på Ebay än nysläppta lack.
  • Om möjligheten finns, välj i första hand Top Rated Sellers.
  • Kolla priset, är det orimligt billigt? Räkna med att få lägga $6 och uppåt för ett äkta OPI från de nyutkomna kollektionerna. Om ett lack har utgått och är svårt att få tag på bör du räkna med ännu mer. Om du upplever priset som väldigt billigt är detta en varningssignal.

När du har hittat lacket du vill ha

  • Läs säljarens feedback. Jag brukar börja med att läsa de negativa, är det någon som har anklagat lacken för att vara falska? Om det är det så brukar jag leta efter en annan säljare.
  • Läs beskrivningen av lacket. Nämns ord som "Authentic" och "Brand new" så är detta bra men även säljare med falska nagellack kan skriva detta.
  • Granska bilderna. Ser lacket äkta ut? Om du är det minsta osäker maila säljaren och be denne att skicka fler bilder. Bra bilder att se är flaskan rakt framifrån, rakt bakifrån men även etiketten under flaskan. Det är de ställena där du lättast upptäcker om flaskan inte är äkta.
  • Vilket land kommer säljaren ifrån? Det här är bara mina egna spekulationer och behöver inte betyda någonting, men jag väljer enbart säljare från USA eller liknande och undviker asiatiska säljare.

Om du är osäker är det bättre att avstå eller försöka hitta en annan säljare. Men jag kan också nämna att de flesta lacken på Ebay faktiskt är äkta, jag har handlat OPI där otaliga gånger och bara råkat ut för piratkopior vid ett tillfälle.

Hur ser du att ett OPI inte är äkta?

Jag har plockat fram ett av mina falska OPI och ett av mina äkta för att kunna jämföra de båda och på så sätt visa er hur ni kan se om ett OPI inte är äkta. Observera att det är två olika lack och att färgerna därför skiljer sig, färgskillnaden har därför i det här fallet inget att göra med att det ena är oäkta.

Börja med att titta på framsidan av lacket. Det som jag märkte först med mina flaskor var att mellanrummet mellan korken och flaskan inte var desamma på de äkta och de falska. Ett falskt OPI har inte mellanrummet som de äkta har. Dessutom kan man se skillnad på korken, i det här fallet är den falska smalare och något högre.


Titta nu på texten på framsidan av flaskan. Visst ser de annorlunda ut? Typsnittet är inte exakt desamma, texten startar längre upp på den falska och man kan se att färgen på texten är smått skavt. Den äkta flaskan har dessutom en seriekod som den falska saknar, men alla äkta flaskor har faktiskt inte det heller. Ibland kan man få äkta flaskor där seriekoden har blivit borttagen. 


Även på baksidan kan vi se att texten har ett annat typsnitt och börjar längre upp. Skillnaden på mellanrummet mellan korken och flaskan syns också rätt tydligt på den här bilden.


Om vi tittar under flaskan och på de etiketter som finns där så ser vi att typsnittet och texten skiljer sig här med, även seriekoden ser annorlunda ut mellan de båda flaskorna. Det går också att se att de taggade kanterna runt flaskorna skiljer sig från varandra. I det här fallet med de falska flaskorna gick inte den övre etiketten att dra bort från den under vilket du kan göra med den äkta.


Borstarna är också olika från varandra. Den äkta är kortare i skaftet men har en något längre borste. Här syns också skillnaden mellan storleken på korkarna något bättre.


På en äkta OPI-borste så står det OPI men det gör det faktiskt på de här falska med, men alla falska har inte den här texten. Det ser däremot inte ut som att det står något på den äkta borsten men det gör det faktiskt. Det är bara det att konturerna är så små att min kamera inte lyckades fokusera på dem. Så vi kan säga så här, en äkta OPI har texten OPI fint markerat på borsten medan en oäkta kan ha texten men då mer grovt skrivet.


Även i korken finns det skillnader. En äkta OPI har en kugghjulsliknande kant medan den falska är helt slät.


Skillnaden på ovansidan av korkarna är inte speciellt märkbar. Den äkta är något plattare och lite bredare annars skiljer det sig inte avsevärt. Andra falska OPI kan dock sakna pricken på P:t.


Hoppas att den här guiden kan vara till hjälp för vissa av er men att den inte skrämmer er från att handla på Ebay, det är verkligen en fantastisk plats och jag tycker definitivt att ni ska våga er på att beställa OPI därifrån. Ikväll tänkte jag visa er swatches på mitt första falska OPI, så titta in en sväng då med.



4 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg!! Tycker det är skitsvårt att se skillnaden även när du skriver ut alla detaljer - jag ser det ju, men skulle jag beställa så skulle jag antagligen inte märka något ändå..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog jättelång tid innan jag såg att mina flaskor inte var äkta heller. Det var först när de stod bredvid en äkta flaska som jag reagerade på att några såg annorlunda ut. Jag tror att det var mellanrummet mellan korken och flaskan som jag reagerade på först.

      Radera
  2. Ojdå! Jag har nyligen köpt ett lack på Tradera från O.P.I som ska vara från en collection som kom ut 2003, men den ser lite annorlunda ut men dom kanske kan ha ändrat utseendet på flaskorna på 10 år? Det e lite annorlunda typnitt och lappen på botten ser lite annorlunda ut, vad tror du? blev lite fundersam nu :s

    SvaraRadera
  3. Alla OPI har inte kugghjul på insidan av korken. Jag har köpt ett på KICKS som saknade kugghjul. Dessutom saknar alla gamla OPI (i synnerhet black label lacken från innan 2005) kugghjul i korkarna. Dessa har dessutom smal borste (pro wide brush lanserades 2005). Borsten saknar då också OPI text i relief. Just saying. Man ska inte stirra sig blind på små detaljer. Ofta luktar oäkta OPI fruktansvärt kemiskt. Notera dock att de gamla (black label) lacken inte är fria från DDP, Toulen och formaldehyd, varför dessa också luktar illa.

    SvaraRadera