tisdag 12 mars 2013

Nail Art: Gold and Purple + How To Do It

Varning för ett inlägg med massa bilder!

Idag är det tisdag men inte vilken tisdag som helst, nej, idag fyller nämligen min vän och dessutom arbetskollega Elin år. Ungefär så som jag är tokig i nagellack är Elin tokig i hundar, sen att hon är bra mycket duktigare på sin hobby än vad jag är är en annan femma. Hon har nämligen sex stycken draghundar som hon tävlar med. Jag ska ärligt säga att innan jag lärde känna Elin så hade jag ingen aning om att man ens kunde tävla i hundspann. Men nu vet jag bättre för här har vi en tjej som är grym på det hon gör. I höstas tog hon hem ett SM-guld och i den stund som ni läser det här så är hon iväg i Alaska där hon har tagit både VM-silver och ett LNAC-silver (Limited North American Championship). Behöver jag tillägga att vi här hemma är hur stolta som helst?

Vad har då det här med en nagellacksblogg att göra tänker ni säkert, jo det är nämligen så här att inför sina tävlingar så brukar Elin komma hem till mig och få sina naglar fixade. Elins älsklingsfärg tillika lyckofärg är nämligen lila så vi brukar se till att hennes naglar är extra snygga och lyckosamma när hon ska tävla. En kombination av lila och guld (för det är ju det vi vill att hon ska vinna så klart) har det blivit varje gång och jag tänkte att jag dagen till ära skulle återskapa den Nail Art som Elin tyckte bäst om plus ge er en liten guide i hur ni kan göra det själva.

Det här behöver du:

2 nagellack i valfria färger, topplack, baslack och striping tejp

Eftersom jag ska göra en design med guld och lila så valde jag lacken OPI's Goldeneye samt Butter Londons  HRH. Vad som kan vara bra att tänka på är att lacket du ska ha överst gärna får vara så opakt som möjligt eftersom du bara kommer att måla ett lager.

Så här gör du:

1. Börja med att måla på ditt baslack och när det har torkat så lägger du så många lager det krävs för att täcka nageln helt med det lacket du vill ska bilda mellanrummen mellan rutorna i manikyren. På bilden nedanför har jag två lager med Goldeneye. Avsluta med ett lager topplack, detta för att undvika att tejpen rycker bort nagellacket i ett senare steg. Låt det torka helt.


2. Steg nummer två är att sätta bitar av striping tejp snett över nageln, alla åt samma håll och med samma mellanrum emellan. Ett tips är att ta en hand i taget för det är tillräckligt pilligt som det är.


3. Sedan sätter du striping tejp åt andra hållet över de första tejpbitarna så att du bildar rutor på nageln. Nu måste du komma ihåg vilka som är de översta tejpbitarna, detta för att det ska bli lätt att ta bort dem sen.


4. När du har gjort detta så tar du ditt andra nagellack och gör ett flödigt lager över tejpen och över hela nageln. Ta en nagel i taget. Direkt efter att du har målat detta lager (alltså innan det övre lagret lack har hunnit torka) så drar du försiktigt bort en tejpremsa i taget, börja med de som ligger överst och sedan de undre. Sedan gör du likadant på varje nagel och avslutar med topplack när allt har torkat.


Så här tjusigt blir resultatet:






Bjuder på en bild på Elin och hennes fina hundar in action med som jag lite fräckt lånade från hennes blogg


Grattis på din födelsedag Elin!
Hoppas du har det bra i Alaska men jag tycker faktiskt att det är dags att du kommer hem nu.

12 kommentarer:

  1. Åh vad kul! Låter spännande att tävla i hundspann! Ser härligt ut. Vad kul att du lackar hennes naglar innan hon ska tävla.
    Detta var skitsnyggt, gillar verkligen färgerna!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det häftigt, det går i en himla fart också. Jag tycker också om den här färgkombinationen, lila och guld går väldigt bra ihop :)

      Radera
  2. Så fina naglar! Vart köper du din striping tejp? Provade en gång men den var så dålig och gick sönder och ville inte fästa på naglarna :( men din verkar ju funka bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag köper min striping tejp från en säljare på ebay som heter Lilyyangstore, här får du en länk dit. Hon har en massa roliga nailartgrejer till helt okej priser :)

      http://www.ebay.com/sch/Nail-Art-/45205/m.html?item=360538300701&ssPageName=STRK%3AMEWNX%3AIT&_ssn=lilyyangstore

      Radera
  3. Superfint! Underbar färgkombo!

    SvaraRadera
  4. Oj, stort att du känner en guldmedaljör och fixar hennes naglar inför så stora tävlingar! Det var riktigt härlig bild på hennes hundspann med. Stort för henne också att hon har någon som fixar hennes naglar så snyggt som du gör! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite komiskt att man fixar naglarna inför tävlingar som man alltid bär handskar på :P Men så länge hon själv trivs med vetskapen av att hennes naglar är snygga så räcker ju det :) Ja, visst ser det härligt ut! Jag tycker att det är så häftigt att hundarna förstår hur de ska svänga enbart med ord eftersom man inte har några tyglar eller liknande.

      Radera
  5. Åh vad snyggt det blev! Lila och guld är fint ihop!

    SvaraRadera
  6. snyggt! Har länge varit småsugen på Goldeneye. Var köpte du stripingtepjen?

    SvaraRadera
  7. Jättesnyggt och idén med tävlingsnaglar låter också kul! Jag har sett en del hundspannstävlingar på TV och det var riktigt intressant.

    SvaraRadera